Rozmowa z wiceburmistrzem Ursynowa Witoldem Kołodziejskim, odpowiedzialnym za zadania dotyczące edukacji

Burmistrz-Kołodziejski-2-1024x682

WSP: Uczniowie z Ursynowa mają bardzo dobre wyniki na testach maturalnych, gimnazjalnych itp. Czy dzielnica wspiera tę ciężką pracę młodzieży?

WITOLD KOŁODZIEJSKI: Uczniowie z Ursynowa od wielu lat plasują się na wysokich miejscach pod względem wyników testów na koniec szkoły. Szkoły podstawowe z naszej dzielnicy są najlepsze w Warszawie. Od razu trzeba podkreślić, że to przede wszystkim zasługa młodzieży z naszej dzielnicy, która jest bardzo uzdolniona. Jak wiadomo, talenty można rozwijać, można też zdusić. My ? jako dzielnica ? staramy się od najmłodszych lat wspierać w dzieciach to, co najlepsze.

Od najmłodszych, czyli od przedszkola?

Tak, w każdym przedszkolu w dzielnicy prowadzony jest przynajmniej jeden specjalny program, mający na celu odnalezienie w dzieciach ich indywidualnych uzdolnień. Zależy nam na tym, by odkryć i rozbudzić w nich pasję i ? co najważniejsze ? pokierować nią tak, by dziecko się nie znudziło. Przedszkola mają swoich patronów i przyjaciół. Przykładowo od kilku lat Przedszkole nr 395 współpracuję z panią Barbarą Lewandowską, która ma duży wpływ na kształtowanie postaw przedszkolaków. Jest to autorka twórczości dziecięcej, wieloletni redaktor naczelny czasopisma MIŚ, uczestniczka Powstania Warszawskiego, żołnierz AK. Pani Barbara Lewandowska gości w przedszkolu w czasie wszystkich ważnych wydarzeń, przyjęła tytuł Honorowej Babci Przedszkola nr 395. Dbamy nie tylko o ducha, ale również o ciało. W maju odbyły się np. ?I Igrzyska Przedszkolaków o Laur Burmistrza Dzielnicy Ursynów?. W zawodach uczestniczyły dzieci 5-letnie z przedszkoli publicznych i niepublicznych z Ursynowa. Przedszkolaki uczą się też otaczającego ich świata – przy placówkach znajdują się ogródki, w których dzieci poznają rośliny, zioła, uczą się nimi opiekować. Powstała m.in. ?ścieżka zmysłów? – nowatorska trasa przez las i zagajniki, gdzie można poznać np. rodzaje podłoża oraz zobaczyć z czego składa się runo leśne. W przedszkolach działają też np. grupy teatralne. Dobrym pomysłem było połączenie ich z teatrami stworzonymi przez licealistów. Ci ostatni pomagają młodszym kolegom, ale też sami wystawiają swoje sztuki w przedszkolach. Widownię mają wymagającą, bo dzieci nie mówią wymuszonych komplementów, tylko to, co naprawdę myślą. Ruszyły też programy dodatkowe. Rodzice mogą posyłać dziecko do przedszkola w weekendy, aby poznało klimat nowego miejsca i w miarę bez problemu przyzwyczaiły się do nowej sytuacji.

Czyli w szkole podstawowej na dzieci, które wyjdą z przedszkola, nie czeka wielki szok?

– Nie czeka, natomiast mogą tam skorzystać z wielu kolejnych możliwości. Ursynowskie szkoły mają bardzo szeroką ofertę nauki języków obcych, głównie angielskiego, niemieckiego, hiszpańskiego czy rosyjskiego. Zajęcia są na naprawdę wysokim poziomie. Wprowadzono też programy edukacji teatralnej, czytelniczej oraz ekologicznej. Dzieci uczęszczają na takie zajęcia, jak ?Ortografia na wesoło?, ?Matematyka z innego wymiaru?, czy ?Spotkania z muzyką?. W szkole podstawowej nadal poszukujemy talentów i wspieramy je, dbając o to, by z powodu nawału zajęć, młodzi ludzie nie zniechęcili się do ich pielęgnowania. Jak widać po wynikach, takie podejście daje dobre rezultaty.

W gimnazjach i liceach programy są już chyba inne?

Tu mamy programy zarówno nastawione na wiedzę, jak i zdobywanie umiejętności praktycznych, np. w zakresie techniki, Jako przykład należy podać. Gimnazjum nr 92 które bierze udział w projekcie ?Innowacyjna technika-program zajęć technicznych dla gimnazjów?. Projekt pilotuje Naczelna Organizacja Techniczna. Z kolei w Gimnazjum nr 93 we wrześniu 2012 r. została utworzona klasa dwujęzyczna. Uczniowie mają tu tygodniowo 14 godzin języka angielskiego i 6 godzin drugiego języka obcego – hiszpańskiego lub niemieckiego. Dbamy też o warunki sportowe ? Ursynów rośnie na potęgę pływacko-koszykarską. W Gimnazjum nr 92 zorganizowane są klasy sportowe o profilu: koszykówka, siatkówka, piłka nożna, pływanie. W klasach tych zajęcia realizowane są w wymiarze 10 godzin tygodniowo. Uczniowie biorą udział w obozach treningowych organizowanych przez opiekunów sportowych poszczególnych klas. Szkoła dysponuje pełnowymiarowym boiskiem do piłki nożnej z bieżnią i boiskiem do piłki ręcznej. Zimą boisko przykryte jest powłoką pneumatyczną. Mamy też boiska do siatkówki plażowej. Specjaliści twierdzą, że najlepsze w Polsce. Te programy kontynuowane są w szkołach ponadgimnazjalnych. Tam powstają też grupy teatralne, kabarety, młodzież chętnie uczęszcza na zajęcia plastyczne czy seminaria filmowe. Są też praktyczne lekcje- uczniowie LXIII LO im. L. Kossutha w Warszawie uczestniczyli w zajęciach nt. Funduszy Europejskich. Spotkanie poprowadził koordynator Centralnego Punktu Informacyjnego. Liceum ogólnokształcące im. L. Kossutha od trzech lat współpracuje z liceum w Smoleńsku. Celem tej współpracy jest przede wszystkim praktyczna nauka języka przez młodzież. Służą temu wyjazdy licealistów do Smoleńska, a także wizyty młodzieży ze Smoleńska w Warszawie. W tym roku program współpracy z Miastem Smoleńsk stoi pod znakiem zapytania ponieważ zadanie wraz z środkami finansowymi (kwota ok. 120 tysięcy złotych) zostało zarządzeniem pani prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz przekazane do Biura Edukacji. Zaplanowana na wakacje wymiana młodzieży nie doszła do skutku z powodu bezczynności Biura Edukacji, straciła ursynowska młodzież.

Czy takich przejawów współpracy międzynarodowej jest więcej?

Oczywiście. Uczniowie realizują różne projekty międzynarodowe, wyjeżdżają na zawody sportowe. Współpracujemy z placówkami edukacyjnymi z Wileńszczyzny, wyjeżdżają tam uczniowie z Ursynowa. Oczywiście Litewska młodzież przyjeżdża na rewizyty. Współpraca jest tak bliska, że przygotowywane są nawet paczki na święta Bożego Narodzenia. Liceum im. L.Kossutha ? z racji narodowości patrona ? współpracuje też z Węgrami. Organizowane są też tygodnie poszczególnych krajów (np. rosyjski czy węgierski). Można wówczas poznać historię, tradycję i uwarunkowania naszych sąsiadów.

A jak wygląda współpraca społeczności szkolnej ? rodziców, uczniów z Urzędem Dzielnicy Ursynów?

W tej kadencji w ramach eksperymentu powołaliśmy Ursynowską Radę Rodziców, gdzie rodzice z różnych szkół spotykają się z przedstawicielami urzędu i razem próbujemy rozwiązać najbardziej palące problemy edukacyjne. Muszę przyznać, że wiele osób odradzało nam ten pomysł. Mówili, że będziemy słuchali tylko narzekań i roszczeń. Okazało się to nieprawdą. Rodzice naprawdę świetnie współpracują z urzędem a prowadzone rozmowy są bardzo konstruktywne. Pomysł powołania rady zakończył się więc sukcesem. Planujemy w związku z tym powołać kolejne ciało ? Młodzieżową Radę Dzielnicy, by po partnersku współpracować z młodymi ludźmi. Już teraz uczniowie naszych szkół aktywnie uczestniczą w życiu kulturalnym dzielnicy ? występują podczas naszych imprez, udzielają się charytatywnie. Chcemy, by nasza współpraca była jeszcze bliższa.

Dziękuję za rozmowę.