W dzień odnawialna energia zasilałaby komputery i ekspresy do kawy, w nocy ładowałyby się samochody elektryczne.
Władze dzielnicy zastanawiają się nad uruchomieniem własnej elektrowni. Dzięki odnawialnym źródłom energii urząd mógłby oszczędzać i być bardziej ekologiczny.
– W najbliższym czasie na dachu ursynowskiego urzędu powinny stanąć urządzenia do produkcji odnawialnej energii. Później planujemy urządzenie do ładowania samochodów elektrycznych, a następnie będziemy mogli zainwestować w samochody elektryczne. Samochodowy z silnikami spalinowymi, które dotychczas używamy są silnie wyeksploatowane, więc w kolejnych latach trzeba będzie wymienić całą flotę. Takie rozwiązanie mogłoby zostać przyjęte w skali całej Warszawy – mówi burmistrz Ursynowa Piotr Guział.
Na razie jednak urzędnicy przygotowują szczegółowe wyliczenia, ile może kosztować projekt i jakie oszczędności może przynieść. Zapowiadają się imponująco.
– O przyszłości samochodu elektrycznego zadecyduje fakt, że energia pierwotna potrzebna do jego napędu może być nawet trzykrotnie mniejsza niż w wypadku samochodu tradycyjnego , a koszt „paliwa” nawet pięciokrotnie niższy, przy obecnych relacjach cen paliw transportowych i energii elektrycznej, w dodatku bez dyskontowania korzyści, które pojawią się przy internalizacji kosztów uprawnień do emisji CO2 – twierdzi prof. Jan Popczyk, członek Rady Konsultacyjnej ds. Nowoczesnej Energetyki przy burmistrzu Ursynowa.
Urzędnicy chcą wyprodukować energię, która od godz. 8 do 16, czyli w godzinach pracy ratusza zasilałaby urządzenia biurowe. W tym czasie samochody elektryczne byłyby wykorzystywane do tych samych celów, co obecna flota urzędu dzielnicy. Po godz. 16 energia wytwarzana przez urząd posłużyłaby do ładowania samochodów, co – jak przewidują urzędnicy – pozwoli na znaczne oszczędności.
Ursynowski ratusz zastanawia się nad wprowadzeniem:
- systemu kompensacji mocy biernej w budynku Urzędu Dzielnicy Ursynów,
- oświetlenia LED na parkingu przed budynkiem urzędu dzielnicy,
- budowy hybrydowej elektrowni złożonej z paneli PV oraz mikro wiatraków o łącznej mocy 70 kW,
- wykorzystania samochodów elektrycznych jako środka transportu i magazynu energii zasilanego z własnej elektrowni hybrydowej,
- budowy czterech punktów do zasilania samochodów elektrycznych,
- wprowadzenie układów trigeneracyjnych do systemu energetycznego urzędu.